Kronikk

Kronikk er en arena hvor du kan du debattere, ytre din mening, ditt synspunkt og engasjere deg! Send inn ditt bidrag og vi vil legge disse ut på nettstedet for debatt.

"Hvordan kjøre gratis med brukt frityrolje?"

Ville det ikke være flott å pakke opp for en weekendtur uten å tenke over kostnadene for drivstoff? Eller ta bare ta den veien du og dine venner har snakket om? Drite i bekymringen angående alle de opptjente pengene som er i drivstofftanken. Pokker, det ville være flott å kjøre rundt i byen uten denne bekymringen. Her er hvordan du kan gjøre det.

1. Engasjement

Dette vil ikke skje over natten. Heller ikke vil det fungere hvis du tror at det er gratis eller ikke trenger å gjøre noe. Det er noen kostnader for å etablere systemet, men enda viktigere er din tid og energi som putter pengene tilbake i lommen. Du har muligens vurdert frem og tilbake om du skal ”tørre” dette? Det viktigste er innlevelse og du må tro på verdien av det du gjør. Når du har besluttet at du skal gjennomføre dette, da er den vanskeligste delen allerede gjort.

2. Teknologien

Teknologien har eksistert i nesten 100 år. Rudolf Diesel utviklet sin motor for å kjøre på maisolje som han hadde samlet på sin gård i Iowa. Han ønsket en mer effektiv måte å kjøre sine landbruksmaskiner ettersom bensin hadde nådd et svimlende $ 0,05 per gallon! Slå det opp selv - dieselmotoren var med vilje designet for å operere på vegetabilsk olje, ikke giftige petroleum biprodukter. Så tilbake til i dag: Du skal bare bruke et drivstoffmiddel som i utgangspunktet er designet for dieselmotorer.

3. Hvor er den brukte frityroljen?

Hver restaurant og trolig de fleste barer i samfunnet betaler noen til å komme og hente deres avfall. Pr. dags dato har jeg hørt at man må betale ca. 2 – 4 kroner pr liter vegetabilsk olje for at renovasjonen skal komme å hente den. Dette kan bli betydelige summer for en restauranteier.  Jeg vil tippe eieren ikke ønsker å betale denne prisen.

I ditt lokale supermarked, selges den rimeligste vegetabilske oljen for ca. 20 kr, nesten dobbelt så dyrt som vanlig diesel i disse dager. Det du ønsker for å få en lønnsom ”kjøretur”, er å få denne oljen gratis.

Dette er  derfor din kilde. Du må utvikle et forhold med lederen eller eieren av en eller flere lokale virksomheter som driver for eksempel gatekjøkken, hotell, kinamat eller liknende. Fortell ham eller henne at du er interessert i å hente deres brukte frityrolje. Tilby å gjøre det helt gratis.

Sørg for at de bruker olje som ikke er hydrogenert. Du ønsker helst ikke at kremaktig olje. De fleste gatekjøkkener etter min erfaring har enten store fat eller kanner de fyller oljen på. Du kan imidlertid i samarbeid med eier komme fram til den beste løsningen for deg. Enten det er 20 L kanner eller 200 L fat. Du må kanskje å forsyne dem med en samling fat, og du vil være sikker på at manageren kan stole på deg til å samle med jevne mellomrom slik at han ikke trenger å bekymre deg for det.

4. Behandler oljen.

Den oljen som du samler inn er ikke klar til å brenne. Det må være oppvarmet og filtrert. Du trenger nå ett par fat og litt plass i en garasje eller kjeller hvor du kan sette opp behandlings stasjonen din.

For å gjøre deg avslappet, så vil jeg at du skal vite at et hjemmelaget system overhode ikke er komplisert. Det krever imidlertid at du hoster opp noen kroner, litt tid og kreativitet for å få en brukbar olje som du kan bruke. Det finnes mange forskjellige metoder for denne prosessen, men i all hovedsak involverer det oppvarming av olje i en tank, og deretter pumpe den gjennom noen filter og inn i en annen tank.

Poenget er å fjerne alt vann og partikler som har samlet seg i oljen under bruk. Masse folk har lagt ut sine renseanlegg på YouTube, men det som jeg viser her har fungert veldig bra for meg. Husk, dette er ikke den eneste måten å gjøre det på. Du blir nødt til å tenke ut den beste måten for deg med tanke plass, tid og budsjett. Noen bruker en oljeutskiller som ofte kan kjøpes på finn.no.

5. Bilen du trenger

Nå trenger du en bil som kan utnytte denne fantastiske oljen. Husk! Man kan kun kjøre på frityrolje dersom du har en dieselmotor i bilen. Frityrolje (eller matolje) antenner på samme måte som diesel. Altså enten ved høy temperatur eller under trykk. Det vil si, dess høyere temperatur du har på diesel eller frityrolje, jo lettere vil drivstoffet antennes.

Jeg kjørte en 1.4 L WV Polo 1991 modell. Denne gikk som ei kule med brukt frityrolje. Man kan nok si at eldre biler er enklere å konvertere til å kjøre på ren matolje enn de nye. Dette er fordi motoren til de eldre dieselbilene ikke er like komplisert som de nye. Selv om jeg hadde en relativt gammel bil, har jeg sett på internett at folk har konvertert nyere biler til å bruke matolje, eksempel WV Golf TDI, 2000 modell. Du burde søke på nett etter et system som passer ditt budsjett og om mulig din bil. En bra side er: greasecar.com.

Husk at så si alle dieselmotorer kan benytte bioolje/matolje/frityrolje osv. Lastebiler, dieselaggregat, din gamle oljefyr, osv. Man må imidlertid benytte gummi/pakninger av et type materiale som ikke reagerer med fett-”syrer”. Slik som vitton.

6. Konvertering

Nå  er du klar til å konverter eller utvide drivstoffsystemet til å imøtekomme matolje. Husk! Det største problemet er temperatur. Det finnes mange forskjellige konverteringssett for salg fra ulike selskaper på internett. De fleste jeg har sett, er fra USA eller England. De kan koste så mye som $ 4000.00. Og alle insisterer på at hvis du kan lese instruksjonsboken og er litt kyndig, da kan du lett installere hele kittet selv. Du kan jo imidlertid spørre et bilverksted hva de skal ha for å installere det. Jeg imidlertid, laget og installerte mitt eget sett.

Sannheten er at de fleste settene er bare en samling av forskjellige deler slik som - slanger, målere, ventiler, tank - som du noen gang kan kjøpe billigere fra en direkte kilde. Det finnes en haug av videoer på internett, spesielt fra USA. Søk på eks; ”veggi, greasecar, biocar, vegetable oil car, convert from diesel to vegetable oil”. Jeg brukte blant annet ebay til å kjøpe varmekabler til innsprøytningen, filtrene og den elektriske ventilen.

7. Mitt system

Da jeg endelig tok avgjørelsen på å konvertere min Polo til å benytte frityrolje, var jeg fast bestemt på å bygge dette selv. Jeg jobbet for tiden på et mekanisk verksted hvor jeg hadde god tilgang til kunnskap fra dyktige kollegaer.

 Jeg brukte mye tid på å søke igjennom internett for å finne tips angående konverteringen. Til slutt ente det opp i et system som fungerte bra.

Prinsippet

 I prinsippet er dette en enkel konvertering.

  1. Varm opp olje til ca. 60 grader. Du har da tilført energi til oljen slik at den får tilnærmet like egenskaper mtp. viskositet som diesel.
  2. La den gå igjennom bilens dieselpumpe og innsprøytningssystem
  3. Kjør og kos deg!

Det viktigste tipset jeg kan gi er: ”vær konsekvent når du varmer opp oljen med bilens kjølesystem. Alt må bli varmt! Ikke bare deler av systemet”.

Her kan du laste ned flytskjema (kommer, ikke ferdig pr dags dato 21.nov)

Bagasjerommet og drivstofftanken

Bak i ”bagasjerommet” plasserte jeg den hjemmelagde drivstofftanken. Denne ble bygget av rustfritt stål og isolert med armaflex. Inne i tanken sveiste jeg inn to skillevegger for å hindre skvulpene drivstoff. Jeg Førte ned et drivstoffrør til bunnen av tanken hvor jeg ved inntaket etablerte et filter/silduk rundt. Jeg etablerte også et returrør hvor den ubrukte oljen fra motoren kunne gå tilbake i tanken.


Rundt drivstoffrøret tvinnet jeg en relativt stor coil/spiral hvor kjølevannet fra motoren skulle sirkulere i. Viktigheten med å lage denne spiralen rundt 

drivstoffrøret var at jeg ønsket at oljen fort skulle bli varm. Dess fortere oljen ble varm dess raskere kunne jeg ”switche” over til frityrolje. Innvendig dimensjon jeg brukte var ca. ½”.  For større biler ville jeg nok muligens benyttet en litt større dimensjon for å få frityrolje hurtigere flytende og varmt. Husk! Det holder at
en liten del blir flytende og varmt i første runde. Det er ingen vits å varme opp all olje i hele tanken da det tar relativt lang tid. Jo lengere tid du bruker på å få ting flytene, jo lengere tid tar det før du kan kjøre på frityrolje. Det igjen gir dårligere økonomi.

Se video av tank

Ledningsnettet

Det som er ekstremt viktig er og etablere et ledningsnett som også blir varmet opp. Jeg har selv erfart at enkelte plasser i systemet var det fortsatt stiv olje fordi jeg ikke hadde tatt dette på alvor. Det er veldig kjipt å ha kjørt i ca. 30 min, bilen er skikkelig god og varm, men så oppdager man at én har glemt å isolere eller legge ”slange til slange” på et lite strekk under pansret hvor den kalde lufta kommer. Jeg måtte da stå stille i 10 minutter og bakke slik at det ble varmt under pansret. Viktig! Vær konsekvent! Vi bor i et land hvor det blir svært kaldt.

Jeg løste ledningsnettet ved at jeg la kjølevannskretsen inntil drivstoffkretsen og isolerte med armaflex rundt. Dette fungerte egentlig ganske greit, men neste gang ville jeg muligens bygget ledningsnettet med ”hose-in-hose”. Altså slange i slange eller drivstoffrør i slange. Da ville varmeoverføringen blitt enda bedre.

Ettersom jeg var litt utålmodig med å få oljen ”nok” flytende til at dieselpumpen klarte å suge oljen helt fra tanken og fram til innsprøytningen, etablerte jeg en ekstra pumpe i serie. Pumpen var til god nytte ettersom dieselpumpen på bilen slet litt med å suge fram oljen, spesielt på kalde dager eller når jeg etter en kjøretur hadde latt bilen stått stille en stund og jeg skulle til å kjøre igjen. Når oljen endelig hadde nådd lik temperatur som motoren var denne pumpen unødvendig.

Filter

Som alt annet drivstoffsystem, må dette systemet også ha et filter. Jeg brukte et enkelt dieselfilter beregnet til WV Golf. Filtret må varmes opp ettersom det er stiv olje i filtret over natta. Jeg løste dette med å tvinne kobberrør rundt filtret med innvendig diameter på ca. 10 mm. Jeg tok så å isolerte hele filtret slik at så mye varme som mulig ble akkumulert.

Varmevekseler og varmekabler


Noe av det viktigste for motoren er at oljen er god og varm. Jeg vil anbefale at du ligger på minimum 60 grader før du drar oljen inn i motoren. Ved lavere temperatur vil bilen begynne å ryke mer og du får koksing innvendig på ventiler. Du løser dette med å etablere en varmeveksler og/eller varmekabler på innsprøytningsrørene. Jeg hadde begge. I de tilfeller hvor du har stått en stund og oljen har falt ned til eks 30 – 40 grader kan du bare sette på varmekablene i ca. 20 sekunder og  vips har du bra temperatur på oljen når du drar den inn i motoren. Jeg brukte varmekabler på ca. 100 W. Varmekabler for slikt finner du på ebay.

Varmeveksleren bygget jeg av rustfritt materiale. Innvendig tvinnet jeg en coil hvor drivstoffet gikk igjennom. Coilen ble laget av kopperrør og loddet med sølvtråd til det rustfrie skallet. Energien blir ble da overført fra kjølesystemet og direkte til oljen i coilen. På toppen laget jeg et lite luftepunkt. Det som er viktig er å la kjølevannet først gå igjennom varmeveksleren før det tar turen igjennom filtret og bak til tanken. Du ønsker så høy temperatur som mulig før oljen dras inn i motoren.

Youtubevideo av filter

Switch

Om du ikke har fått med deg dette til nå, så er det slik at du må få oljen varm før du kan dra den inn i motoren. Jeg brukte kjølesystemet til motoren for å oppnå riktig temperatur. Du må imidlertid bestandig starte og avslutte kjøringen med diesel. Det betyr at du må switche mellom dieseltanken og frityroljetanken din. Hvor lenge du må kjøre med diesel er vanskelig å si, men jo bedre system du har jo tidligere kan du switché. Når jeg avsluttet kjøringen hadde jeg på forhånd tatt noen kjappe kalkulasjoner og kom fram til at jeg trengte å kjøre ca. 1-2 km før jeg switchet fra 

olje til diesel. Dette fungerte bestandig.

Jeg kjøpte en elektrisk switch ”pollak” på ebay. Kostet ca. 500 kr men fungerte kjempebra. Monterte denne i motorrommet og la en switch med to ”fancyé” lysdioder innvendig i bilen som indikerte hvilken tank jeg til enhver tid benyttet.

Kommentarer

kommentarer powered by Disqus